Undersvik del 2

Dag två i Undersvik!
Idag har vi haft många samtal. Många väldigt intressanta samtal. 
Vi är här på en kurs som handlar om Gudstjänst. 
Vi har pratat mycket kring en bibel text som gäller för den här söndagen. 
Första stycket lyder så här: 
"Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl.
Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. 
Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara."
Matteusevangeliet 6:19-21

Så många samtal har handlat om vad som är våra skatter, egentligen. 
Men också om hur våra gudstjänster är och känns. 
Och så har vi fått arbetat med varsin del av gudstjänsten vi ska fira imorgon/idag i små grupper. 
Min gruppfinal delen som innehåller predikan och trosbekännelse, ORDET heter den delen. 
Och den delen innehåller just många ord! Så vi bestämde oss för att försöka predikan utan ord! De ska bli spännande att se hur det blir! 

Vi var också ut på en vandring där vi fick gå ganska mycket två och två och samtala kring olika frågor, som t.ex. Vem eller vad fick dig att tro? Om du träffade Jesus, vad skulle du vilja fråga då? Och vad skulle du vilja höra från honom? 

Och som vanligt när man är här så är det mycket lek, skratt och sång! 

Nu på kvällen har jag suttit och pratat om relationer och vänskap med två av mina med resenärer (nämner inga namn av respekt för vårt samtal). Tänk vad svårt det kan vara och ÄR med detta! 
Ibland undrar jag vad som egentligen är problemet. Varför har vi så svårt att samtala och lyssna till varandra? 
Inte så att jag tänker att alla ska älska alla, för det går inte! Men att visa varandra en ömsesidig respekt, trots att vi tycker olika. 
Varför ska vissa alltid kompromissa medans andra bara tar, tar och tar? 
Jag har inget klokt svar på det. När det svaret finns , då kanske vi äntligen kan få fred på den här planeten. 
Det blev djupt det här! Men det har varit en sådan dag. En fin sån dag tycker jag! 
Tack alla inblandade för den! 

Imorgon åker vi hem! 
Hoppas att ni haft en fin lördag! 

Kram på er! ❤️





Kommentera här: