Dopet

Jag har varit bortrest ett dygn, därför blev det inget skrivet igår.

De är så att min församling som jag jobbar i vi är med i ett projekt via stiftet där vi pratar om dopet. Om vad vi skulle kunna göra för att undvika att dopsiffrorna ska sjunka ännu mer så att dopet dör ut.
Vad är det som gör att folk döper? Vad är de som gör att folk INTE döper?
Vad är de vi gör i dopet som är bra? Vad gör vi som kanske är mindre bra?

Ja, lite så går väll tankarna, i kort...

De här två dagarna har vi tittat på vad den katolska kyrkan säger om dopet och deras syn på den kristna tron och vad som är skillnaden mellan deras syn och våran syn.
Vi fick besök av en kvinna som var press sekreterare för Katolska kyrkan i Stockholm.
Det var mycket intressant att lyssna på henne, speciellt eftersom de är lite i blåsvädret just nu (eftersom att Påven har uttalat sig att kondomer är orsaken till att aids sprids och den 9 åriga flickan i sydamerika som var tvungen att göra abort för annars så skulle hon dö och då var frågan om hon skulle få vara kvar i den katolska kyrkan eller om man skulle utesluta hennes mamma. Och barnet var ett resultat efter en våldtäkt dessutom).


Sen tittade vi också på vad som står i våra församlingsinstruktioner om dopet och samtalade lite om de och så.

Det är väldigt klurigt allt detta faktiskt. Jag ska väll i ärlighetens namn säga att jag faktiskt inte alltid hänger med och förstår allt. De blir väldigt teoretiskt och svårt språk ibland för mig. Även om jag börjar kunna hänga med mer och mer för jag har ju frågat mina två kollegor som är med i detta med mig vad som menas.
Men det är ganska kul ändå att få vara med och se vad man kan göra för att förändra och kanske förbättra dopet och synen på dopet och uppföljningen. För det tar ju liksom inte slut vid dopet. Det fortsätter ju. Sen finns de ju en massa saker som kyrkan gör för barnen som händer efter dopet som på nått vis hänger ihop med dopet.
Framför allt så tas man ju upp i en gemenskap i kyrkan när man döps. Man blir en del av församlingen och kyrkan. En del av kristi gemenskap.

En bättre gåva än de kan man väll knapast få av sian föräldrar om man nu döps som barn. För de är de ju inte alla som gör, ska ju också tilläggas.



Nej. Nu ska jag ta och gå och göra lite middag för sen ska jag iväg och bodypumpa lite idag faktiskt. Ska bli kul att få röra lite på sig efter två väldigt stilla sittande dagar.

Kram på er!

Kommentera här: